Sud de l'illa

Si la meitat nord de Fuerteventura ens va fascinar, la meitat sud va resultar ser tant impressionant com la primera. Un interior esquitxat de volcans pintats amb tota la gamma inimaginable d'ocres i roigs, belles platges encara solitàries, una península de Jandía que amagava salvatges tresors per a descobrir, unida a la resta de l'illa per un mar de dunes d'un groc espectacular... En cada nova etapa ens esperaven colpidors paisatges, ideals per a ser descoberts a cop de pedal.

En vermell el recorregut que vam realitzar pel sud de Fuerteventura

Recordem que l'última nit havíem acampat molt a prop de Betancuria (veure pestanya anterior Nord de l'illa), antiga capital de l'illa, així que aquest cinquè dia de pedaleig de la Volta a Fuerteventura en Bicicleta vam seguir avançant cap al sud, endinsant-nos a la meitat meridional de l'illa.

En vermell el recorregut realitzat en bicicleta pel sud de Fuerteventura

Per la feréstega costa oest de la península de Jandía no vam trobar cap camí apte per a bicicletes amb alforges, així que vam haver d'anar i tornar per la costa de sotavent, repetint un tram de la travessa. Més endavant vam optar per abandonar la costa per descobrir alguns pobles i racons poc turístics de l'interior de Fuerteventura.

En bicicleta pel Macizo de Betancuria

Vam pedalar per les faldes del Macizo de Betancuria, entre un relleu erosionat pel pas del temps, mancat de la suficient alçada per a retenir la humitat dels vents alisis, fet que es plasmava en una manca de vegetació. Tant sols la humitat del fons de vall permetia que hi visquessin alguns arbres, encara que només fossin les sofertes palmeres.

Arribant a Vega de Río Palmas
Al cap de poc d'iniciar aquesta etapa vam passar per Vega de Río Palmas, petit poble on es trobava l'ermita de Nuestra Señora de la Peña, de principis del segle XVIII i que ressenyem aquí perquè al seu interior hi ha la patrona de Fuerteventura, la Virgen de la Peña.

Taques verdes enmig d'un paisatge dominat pels colors terra

Malgrat la falta de pluges d'aquesta illa de clima semi-àrid, els seus habitants, els majoreros, igual que els seus veïns de Lanzarote, se les van idear per a poder cultivar i encara avui, en algunes zones de Fuerteventura, veiem com taques verdes d'origen antròpic esquitxen un paisatge dominat pels colors de la terra erma.

Les terrasses de les vessants aplanen el terreny i n'eviten l'erosió

Els majoreros van solucionar aquest fet aterrassant les pendents de vessant per aplanar el terreny i reomplir-lo amb un gruix de picón (pedra volcànica porosa) que retén la humitat de la condensació nocturna, a la vegada que l'aïlla de la calor del dia i n'impedeix l'evaporació. Així també s'evita part de l'efecte erosiu de la pluja i el vent sobre el terreny.

Arribant al poble de Pájara
Després de creuar un coll, una llarga baixada ens va portar fins a Pájara, un bonic poble d'interior amb petites cases pintades de blanc que, malgrat ser un indret turístic, mantenia encara l'ambient de poble majorero, amb irregulars carrers enjardinats i ombrejades places amb arbres monumentals on amagar-se del sol implacable. La bona oferta de bars, terrasses i petits restaurants, fan que sigui també una bona opció per avituallar-se.

Pedalant entre muntanyes desèrtiques

Vam deixar Pájara enrere i ens vam inmiscuir en un paisatge de muntanyes desèrtiques i solitàries, on només hi creixien arbusts adaptats a la sequera. Aquell decorat de fons ens recordava algunes travesses que havíem realitzat pel Marroc, que de fet estava molt més a prop que la península ibèrica. Recordem que el continent africà es trobava a uns 100 kms de Fuerteventura!

Mirador de Sicasumbre

La nostra ruta ens va portar fins un coll on, després d'ascendir uns 200 metres de pista de terra, vam arribar al Mirador de Sicasumbre, a uns 450 metres d'alçada, on s'havia instal·lat un punt d'observació del cel, amb panells explicatius sobre les constel·lacions, estels i amb una panoràmica espectacular dels cims circumdants i de part de la península de Jandía.

Vistes de part de la península de Jandía des del mirador de Sicasumbre
Ara només ens faltava una llarga baixada fins alguna platja propera a la població de La Pared, el nom de la qual derivava del mur que antigament hi havia en aquella zona (encara en quedaven vestigis) i que separava els dos regnes aborigens abans de la conquesta espanyola l'any 1.402, el regne de Jandía i el de Maxorata, governats per Ayose i Guise respectivament (les estàtues dels quals recordeu que havíem vist poc abans de Betancuria)

El matí del sisè dia de travessa en bicicleta

Vam passar la nit a tocar d'una platja propera al poble (més aviat urbanització) de La Pared, acompanyats només pel soroll de les onades i una suau brisa marina. Després de recollir la tenda vam seguir cap al sud, endinsant-nos per l'istme de Jandía, un istme que uneix la península de Jandía amb la resta de l'illa de Fuerteventura i que només fa uns 4 kms en la seva part més estreta

L'istme de La Pared vist des de l'aire. En vermell el recorregut en bicicleta

Aquest istme comença a la població de La Pared i s'estén cap al sud formant una estreta franja coberta per sorres sedimentàries d'origen orgànic, formant acumulacions de fins a 100 metres i que van ser dipositades per la interacció de les corrents marines i eòliques, cobrint tot el substrat de roca volcànica i donant un aspecte clarament diferenciador a aquesta regió de Fuerteventura si la mirem des de l'aire.

La sorra ens començava a dificultar l'avanç
Vam pedalar per les pistes que creuaven aquest extens sistema de dunes fins que l'acumulació de sorra ens va començar a dificultar l'avanç, moment en que vam virar cap a l'est fins a la urbanització turística de Costa Calma. A partir d'aquí ens tocaria anar cap al sud i tornar pel mateix lloc, ja que per la salvatge costa oest no vam trobar cap camí apte per a bicicletes amb alforges.

- no m'enredaràs més!

Per tal de resseguir la costa i evitar un tram de carretera principal, vam seguir per unes pistes molt properes a la Playa de Sotavento que, en alguns trams, estaven cobertes de sorra i no eren ciclables, així que ens va tocar empènyer la bicicleta. Probablement pedalant per la mateixa platja, per la part de sorra humida més endurida, haguéssim avançat millor.

- potser hagués estat millor haver fet aquest tram per la sorra!

Els que vagin massa carregats i es vulguin estalviar aquest tram, tenen l'opció de fer-ho per carretera, que és el que vam fer nosaltres quan vam tornar a pujar, un parell de dies més tard. Tot i així hi havia alguns trams que sí que foren ciclables i que ens van regalar unes vistes impressionants que ens van fer oblidar el sobreesforç.

Pedalant pel passeig marítim de Morro Jable
Després de dies pedalant per paisatges desèrtics i solitaris, vam arribar a Morro Jable, una de les localitats més turístiques de tot Fuerteventura, on el xoc va ser traumàtic! Costava de creure que a tant poca distància hi pogués haver tant de contrast, dos móns oposats a tocar l'un de l'altre. Fa poc estàvem enmig del no res i ara atropellats per un tsunami de turistes, restaurant i comerços! Aquella nit vam decidir no acampar i dormir en uns apartaments.

Recorregut en bicicleta que vam fer per la península de Jandía
L'endemà vam abandonar el circ i el rebombori de Morro Jable per perdre'ns de nou en els paisatges solitaris i onírics de la península de Jandía, amb l'objectiu d'arribar a la Playa de Cofete, un indret de bellesa aclaparadora situat a l'altra costa, a la vessant de barlovent, separats per una abrupta serralada coronada pel Pico de la Zarza, que amb els seus 812 metres és el punt culminant de Fuerteventura.

Collada de Degollada Agua Oveja

Després de pedalar uns quants kms per una pista més o menys plana que serpentejava entre colades volcàniques, vam ascendir una petita collada (batejada amb el curiós nom de Degollada Agua Oveja) per saltar a la vessant oest de la península de Jandía. A l'arribar al coll de cop un vent violent ens va fuetejar la cara per espavilar-nos, com dient-nos: ep nois! Mireu que teniu davant!!

Vam haver de fregar-nos els ulls dos vegades. Davant nostre se'ns mostrava un espectacle que ens va fer emmudir, un decorat de pinzellades surrealistes on unes muntanyes gegantines que un dia van sorgir del foc, es fonien a l'horitzó amb un mar infinit. Un vent hostil ens recordava que en aquell territori inhòspit els humans no hi érem benvinguts. Precisament aquell esperit feréstec i indomable és el que havia preservat aquell univers oníric de l'especulació i la pressió turística

Arribant al poble de Cofete
Aquesta pista, adornada per la bonica silueta del Cardón Canario (Euphorbia Canariensis), un cactus endèmic de Canàries, ens va portar fins al petit poble de Cofete, que més que un poble era un assentament d'unes poques cases disperses, fruit de la colonització d'unes famílies que tradicionalment sobrevivien en aquelles dures condicions, ben lluny de tot, dedicats al marisqueig i a la recol·lecció d'orxella i escán, uns liquens per elaborar tints naturals

Arribant en bicicleta a la salvatge Playa de Cofete

Tot i les dures condicions d'aquell indret, costava de creure que l'entorn de una de les platges més espectaculars de totes les illes Canàries, no hagués sucumbit a l'especulació d'aquests últims anys i el poble no s'hagués transformat en un complex turístic. De moment mantenia l'essència d'un poble perdut a la fi del món. I per molts anys!

Fins i tot el petit cementiri de Cofete tenia una bellesa especial. Fou construït a la mateixa platja pels primers habitants d'aquesta zona, que van arribar a principis del segle XIX i que enterraven els seus difunts directament sota l'arena. Senzill i mig engolit per la sorra, tenia un àuria de misteri, si més no quan nosaltres hi va arribar, a última hora de la tarda, quan en tota aquella platja infinita no hi havia cap ànima més.

Hotel de mil estrelles a Cofete
Abans que no ens caigués la nit a sobre, vam muntar la tenda protegint-nos del vent darrera un petit monticle de sorra i matolls. Aquí a la platja no bufava tant com al coll però estaríem millor arrecerats d'aquell aire tant humit. Aquella nit ens vam adormir sentint les onades a cau d'orella i amb la imatge a la retina d'aquella platja infinita perduda en aquell territori inhòspit.

L'endemà al matí, després de recollir la tenda, vam caminar una mica per aquella platja. El nostre passeig fou efímer, igual que les petjades que vam dibuixar sobre l'arena i que ben aviat serien esborrades per les onades, però estem del tot segurs que el record d'aquell instant serà dels que deixen empremta i ni el vent, ni l'aigua, ni el pas del temps seran capaços d'esborrar.

Arribant de nou al poble de Cofete

Parada tècnica a Cofete
De nou sobre les bicicletes, vam desfer el camí que havíem fet el dia anterior fins al poble de Cofete, a poc més d'un quilòmetre de la platja, on vam esmorzar al bar del poble, gaudint de la companyia del que aquí en diuen ardilla moruna.

- Adéu Cofete!

Ara tocava tornar enrere i pujar de nou al coll Degollada Agua Oveja, doncs la platja de Cofete era un cul de sal per a les bicicletes carregades amb alforges. Encara no havíem marxat d'aquell indret que ja ens envaïa un sentiment de nostàlgia, així que de tant en tant desviàvem la mirada enrere per mirar de retenir aquell paisatge i impregnar-nos d'aquella moment.

Remullant-nos les cames a la platja de Morro Jable

A l'arribar de nou a Morro Jable, vam tornar a creuar la barrera invisible que separa els paisatges més solitaris i introspectius de l'enrenou i el consumisme de les localitats turístiques, de manera que vam aprofitar la variada oferta gastronòmca per dinar en una terrassa i banyar-nos una mica abans de seguir la nostra travessa.

Aquesta vegada, al remuntar la costa est de la península de Jandía, vam rodar una mica més per carretera, evitant així el tram de pedaleig per la sorra que havíem fet al baixar i per on ens havia tocat empènyer la bicicleta. A l'arribar a Costa Calma vam resseguir per la costa est, a diferència de feia un parell de dies, quan vam arribar a aquesta localitat provinents de la costa oest.

Pedalant per una platja a prop de La Lajita

Ja a última hora de la tarda vam arribar a una bonica platja entre Playa Puerto Rico i Playa La Lajita que ens va semblar prou solitària i tranquil·la per passar la nit, així que vam plantar la tenda una vegada més, contents de comprovar novament la gran quantitat de petites cales que encara queden a Fuerteventura sense urbanitzacions, ni hotels, ni xiringuitos de cap mena.

Remuntant la costa est

El dia següent vam seguir remuntant per la costa est però ben aviat vam virar cap l'esquerra, endinsant-nos cap a l'inhòspit i despoblat interior de Fuerteventura, canviant el blau del mar per l'espectacular combinació de les tonalitats rogenques d'aquells paisatges erms i despullats, esquitxats d'imponents volcans a través dels quals serpentejaven solitàries pistes de terra

L'església de San Miguel Arcángel, del poble de Tuineje

De tant en tant trobàvem algun poble d'interior, com ara Tuineje o Tiscamanita, on s'hi respirava un ambient majorero, tranquil i relaxat, diametralment oposat a algunes de les turístiques localitats costeres. Aquests pobles tenien cert aire colonial i semblava que l'estrès peninsular encara no hi havia arribat.

En bicicleta per la platja de Pozo Negro
Finalment, una maltractada pista que s'obria pas entre antigues colades volcàniques ens va portar de nou cap a l'est, fins que vam arribar a Pozo Negro, una petita localitat costera encara apartada de l'embat turístic i que tradicionalment s'havia dedicat a la pesca i ramaderia cabruna a petita escala. Actualment hi ha un parell de petits restaurants on menjar una bona paella a un preu contingut.

Acampats a prop de Pozo Negro
Ja ens quedava molt poc per arribar a Caleta Fuste, punt d'inici i final d'aquesta Volta a Fuerteventura en Bicicleta, però com que el sol ja estava força baix i les ombres eren ben llargues, vam decidir arribar-hi l'endemà i acampar vora la platja de Pozo Negro, passant la nostra última nit de travessa en aquell bonic indret i deixant per l'endemà els 10 quilòmetres que ens quedaven fins a Caleta Fuste.

Les Salinas del Carmen
L'últim dia de pedaleig per tancar la Volta a Fuerteventura en Bicicleta fou una curta etapa d'uns 10 kms resseguint un tram de costa especialment erm i desèrtic, amb curtes però intenses rampes fins arribar a les Salinas del Carmen, les úniques que avui en dia encara es mantenen en funcionament en tot l'illa i que daten de finals del segle XVIII. Juntament amb el Museo de la Sal i la Casa del Salinero formen un interessant conjunt visitable.

-Travessa finalitzada!!!

Després de 10 etapes (una fent un bucle pels volcans del nord i l'última només de 10 kms), 400 kms i 4.400 metres de desnivell positiu acumulat vam arribar de nou a Caleta Fuste, inici i final d'aquesta espectacular Volta a Fuerteventura en Bicicleta, una molt recomanable travessa per aquesta illa de paisatges solitaris, horitzons infinits i clima tropical, en definitiva, un paradís per al cicloturisme a l'abast de la mà.

I aquí finalitza el nostre periple per aquesta illa de feréstega bellesa, amb platges desèrtiques i muntanyes inhòspites que de ben segur captivarà les ànimes dels que s'atreveixin a travessar-la a ritme de pedal... Gràcies per acompanyar-nos!!!

- Fins la propera!!!

Cliqueu els enllaços següents si voleu saber més sobre LA VOLTA A FUERTEVENTURA EN BICICLETA: