Nord de l'illa

Pedalar enmig d'un mar de dunes de sorra finíssima, perdre's entre cons volcànics de colors impossibles, refrescar-se en petites cales paradisíaques, rodar per senders a tocar de penya-segats impressionants, batuts per un Atlàntic que se'ls va engolint a poc a poc, petits pobles que encara conserven l'ànima pesquera... Tot això i més és el record impagable que ens emportem dels dies que vam pedalar pel nord de Fuerteventura, un racó de món espectacular per a ser descobert sobre dues rodes.

En vermell el recorregut que vam fer en bicicleta pel nord de Fuerteventura
A principis del 2016 vam fer la volta en bicicleta a l'illa de Fuerteventura tota seguida, però per explicar-la l'hem volgut dividir en dos pestanyes, el nord de l'illa i el sud, més que res per facilitar-ne la lectura i no fer entrades tant llargues al blog. Així doncs, vam començar a pedalar en direcció nord un 24 de gener, des la localitat turística de Caleta Fuste i en sentit anti-horari.

En vermell el recorregut realitzat en bicicleta pel nord de Fuerteventura

Prèviament a casa havíem fet un bon treball de recerca per donar la volta a l'illa intentant fugir de les carreteres principals, pedalant per pistes, camins i senders que creuessin els paisatges que a priori ens van semblar més interessants, però intentant a la vegada que fossin aptes per una bicicleta amb alforges.

Tot peparat: Comença l'aventura!
Vam començar la travessa des de la localitat turística de Caleta Fuste, perquè estava molt a prop de l'aeroport on vam arribar i era on teníem l'única nit del viatge reservada amb antelació. Ens vam portar al mateix hotel les dues bicicletes que havíem llogat (més informació a la pestanya Informació Pràctica a l'apartat Bicicleta i Equipatge) i només vam tenir que instal·lar-hi els nostres transportins i alforges.

Sortint de Caleta Fuste per un bonic camí de terra volcànica

La costa est és la més poblada i turística de Fuerteventura i, en general, és la que potser ens va semblar menys interessant ciclísticament parlant, sobretot la zona central entre Caleta Fuste i Puerto del Rosario, capital d'aquesta illa de l'arxipèlag canari. Tot i així vam poder anar enllaçant bonics senders que resseguien la costa, escapant dels punts de més trànsit i aglomeració.

En bicicleta pel peus del con volcànic de la Montaña Roja

Una vegada vam deixar enrere la capital i la seva perifèria, vam entrar en una nova dimensió on el paisatge es va tornar més espectacular i solitari i van començar a aparèixer els cons volcànics tant característics de Fuerteventura. Fins i tot en els trams que no vam trobar alternativa a la carretera principal, la manca de presència humana afegia solemnitat al paisatge.

La sorra de les dunes de Corralejo és d'origen orgànic

Ja més cap al nord, vam creuar el Parque Natural de Corralejo, declarat també Reserva de la Biosfera. Es tracta del camp de dunes més gran de les Illes Canàries, situades al llarg d'una franja costera d'uns 10 kms de llargada i formades després de milers d'anys d'erosió de les closques de mol·luscs, que amb el pas del temps s'han convertit en aquesta fina sorra batuda pel vent.

Pedalant sobre un mar de sorra
Un mar de sorra que les corrents oceàniques havien empès sobre Fuerteventura, cobrint les colades de "malpaís" que amb anterioritat els volcans havien expulsat. Seríem els humans capaços de tornar-ho a cobrir amb una nova capa però ara de ciment? Esperem que la protecció administrativa freni l'era antropogeològica de l'especulació, tot i que complexes hotelers com el de Oliva Beach ho posin en dubte.

El complex d'Oliva Beach es va edificar sobre les dunes de Corralejo. Font: internet
Aquest últim és una prova més de la prevalença dels interessos d'uns quants per sobre dels de la majoria, malgrat la denúncia de diversos grups ecologistes. Enriquiment personal a canvi de la destrucció d'un habitat singular de gran riquesa ecològica i paisatgística. Més del mateix, doncs la recent reforma de la llei de costes prolongà la concessió d'aquest complex hoteler per 75 anys més. Sense comentaris.

En bicicleta pel costat de la Playa Alzada, al Parque Natural de Corralejo
La febre constructiva només va afectar una petita part d'aquest racó increïble i, per sort, encara es pot gaudir de paisatges com aquest desert de dunes enfonsant-se dins de l'Atlàntic i formant belles platges d'arena blanca i aigua turquesa.

Afegeix la llegenda
Després de sopar a Corralejo, una localitat molt turística a tocar del parc natural, vam plantar la tenda a la perifèria d'aquest i vam descansar en la més absoluta tranquil·litat, il·luminats per la lluna i acaronats per una brisa molt suau. Ens va sorprendre l'accentuat contrast entre l'enrenou i el bullici comercial de Corralejo i l'absoluta calma i solitud del seu entorn. Dos mons oposats a tocar l'un de l'altre.

En bicicleta per la regió dels volcans del nord de Fuerteventura

El segon dia de pedaleig per Fuerteventura vam decidir fer una incursió cap a l'interior de la regió dels volcans del nord, una volta circular amb inici i final a Corralejo. Per això de bon matí vam buscar un apartament entre la àmplia oferta d'allotjaments i vam deixar les alforges allí per a poder explorar aquesta interessant regió sense tant de pes.

La Montse "parlant" amb un esquirol, al mirador del Volcan Bayuyo

Només sortir de Corralejo ja vam passar pel costat mateix de l'impressionant caldera del Volcan Bayuyo, d'uns 270 metres d'alçada, que és un dels 9 cons volcànics que formen la alineación de Bayuyo i que es van formar recentment, fa "només" uns 50 mil anys, aportant materials nous a l'illa i provocant que aquesta creixés cap al nord uns 110 mil metres quadrats, apropant-se més a Lanzarote.

L'ardilla mourna ha colonitzat Fuerteventura en pocs anys

Per les proximitats del volcà proliferaven multitud d'esquirols molt curiosos i atrevits, acostumats a la presència humana. Es tracta del que ells anomenen ardilla moruna, una espècie invasora que va ser introduïda accidentalment la segona meitat del segle passat provinent de la costa africana i que s'ha multiplicat d'una forma alarmant.

Al fons la caldera del Volcan Bayuyo

Les pistes per on passava la ruta estaven en força bon estat i eren de bon rodar, contrastant amb el que anomenen "malpaís", és a dir la terra de nova formació a partir de les recents colades volcàniques que cobrien tot el paisatge i a on costava molt de cultivar-hi res o portar el bestiar a pasturar, en definitiva un mal país des del punt de vista dels que en vivien d'ella.

Pedalant entre colades volcàniques

De fet, l'últim episodi eruptiu de Fuerteventura va ocórrer fa menys de 10 mil anys, al volcà conegut com a Montaña Arena, que queda uns dos quilòmetres més al sud d'aquesta ruta i fora de l'esmentada alineació de Bayuyo. Totes aquestes colades volcàniques recents han deixat un paisatge d'aspecte lunar i ondulat per on serpentegen les pistes i camins.

Totes aquestes formacions volcàniques recents conformem un singular paratge de gran bellesa, potser un dels més espectaculars de Fuerteventura, per això vam creure oportú fer dos nits a Corralejo i poder realitzar un volta circular (més aviat en forma de vuit) abans de seguir la nostra travessa per aquesta illa semi-desèrtica.

L'espectacular con volcànic del Calderón Hondo
El següent volcà per on vam passar fou el Calderón Hondo, un espectacular con volcànic amb una caldera molt profunda i ben conservada, de més de 70 metres de profunditat. Aquest és també un dels volcans que formen l'alineació de Bayuyo, una sèrie de volcans arrenglerats en direcció NE-SO durant poc més de 10 kms i que abasten des de la Montaña Colorada fins la Caldera de Lobos, a l'illa de Lobos.

Mirador del volcà Calderón Hondo. Al fons Lanzarote
A dalt del volcà, on hi vam arribar empenyent uns metres la bici, hi havia un mirador amb espectaculars vistes del nord de Fuerteventura on també es podia veure la propera illa de Lanzarote. Davant nostre destacaven un parell de petits volcans, el Lomo Blanco i la Montaña de la Mancha, i tot el malpaís procedent de les colades volcàniques que havien fet créixer la superfície de l'illa.

Baixant del volcà Calderón Hondo

Després de baixar del Calderón Hondo, vam seguir aquesta interessant volta per la regió dels volcans del nord en direcció al poble de Lajares i passant per la falda de la, Montaña Colorada, un altre volcà de l'alineació de Bayuyo que destaca, a més a més del seu color vermellós, per les canteres de pedra "picón" (pedra volcànica) de la seva vesant sud.

Baixant cap al poble de Lajares

Al fons la Montaña Colorada amb les canteres de pedra "picón"

A l'esquerra la Montaña Colorada (i les canteres de pedra "picón") i a la dreta el Calderón Hondo

Tornant de la Cueva del Llano que no vam poder visitar

Vam arribar fins al tub volcànic de la Cueva del Llano, on volíem fer una visita, però el centre estava tancat (era dilluns al matí) i ens vam quedar amb les ganes de veure'l. Es tractava d'una cova que en realitat era un tub volcànic (jameo) que es va formar durant unes erupcions fa més de 800 mil anys i que s'ha anat omplint de sediments de manera que ha quedat formant un registre fòssil.

En bicicleta per Corralejo

El tercer dia d'aquesta travessa de Fuerteventura en bicicleta vam deixar la turística localitat de Corralejo en direcció oest vorejant tota la costa nord. Només sortir del poble vam traspassar una frontera invisible, deixant enrere el l'enrenou i el consumisme per inmiscuir-nos de nou en un univers d'horitzons infinits i paisatges solitaris.

De nou paisatges infinits

La remor del mar era la nostra única banda sonora mentre un vent suau d'esquena ens empenyia com a un veler amb vent de popa. L'estat de les pistes era prou bo, el dia excel·lent i els paisatges sublims, així que no podíem demanar res més.

El pintoresc poble de Majanicho

L'únic poble que vam trobar a la costa nord fou Majanicho, un tranquil llogarret amb senzilles cases de pescadors, sense cap bar ni comerç, l'antítesi de Corralejo... a només 10 kms! Igual que havíem vist a Lanzarote, a Fuerteventura el turisme de masses es concentrava en punts molt concrets deixant així la resta de l'illa fora de la pressió turística.

Pedalant per la costa nord de Fuerteventura

La pista anava resseguint l'espectacular costa nord regalant-nos tot un seguit de petites cales de sorra blanca i aigua transparent. El vent era suau i ens venia d'esquena però sabíem que aquest era un indret molt ventós i que podia resultar molt molest, així que podíem donar gràcies que aquell dia ens hagués respectat.

En bicicleta pel poble de El Cotillo
Cap al migdia vam arribar a El Cotillo, un bonic poble de pescadors que malgrat l'augment del turisme d'aquest últims anys, encara conserva l'encant d'altres temps, doncs no vam veure grans complexes hotelers ni un turisme massiu com el que hi havia a Corralejo. I això que les platges del voltant eren impressionants! Entre els seus carrers amb cases pintades de blanc encara s'hi respirava l'ambient d'un poble tranquil.

Situat a l'angle nord oest de l'illa, El Cotillo tenia una bona oferta de bars, terrasses i restaurants, i nosaltres portàvem força gana, així que no ens va costar massa trobar un lloc on fer-la passar.

La platja de El Castillo i el poble de El Cotillo al fons

Vam sortir de El Cotillo en direcció sud, deixant enrere la costa nord i començant a pedalar la feréstega costa oest de l'illa, en el que seria un dels trams més bonics de tota la volta a Fuerteventura, rodant per un espectacular sender que discorria a la vora d'uns penya-segats impressionants, batuts per un mar que se'ls anava engolint a poc a poc.

Capricis de la geologia

Aquest mar, l'Atlàntic, l'havia anat erosionant a poc a poc, mostrant-nos la bellesa dels diferents estrats que al llarg de milers d'anys s'havien anat acumulant, fruit de les diferents colades volcàniques i esdeveniments geològics que l'illa havia anat patint, alguns dels quals tant capritxosos com les salvatges i soltaries platges que de tant en tant apareixien davant nostre.

La lluna com a espectadora i la remor del mar com a música de fons

La infinitat de fotografies derivades d'aquell espectacular paisatge, la seva contemplació i la llarga aturada a El Cotillo, van fer que el temps se'ns escolés entre els dits i la nit ens enxampés encara pedalant, així que vam acampar enmig del no res amb la lluna com a espectadora i la remor del mar com a música de fons.

Travessant colades volcàniques en bicicleta per Fuerteventura

Novament un cel blau i espectacular i una agradable fresca matutina ens donava la benvinguda a una altra jornada de pedaleig per aquesta illa de clima subtropical on hi plou menys de 20 dies l'any. Vam començar ciclant per senders i pistes solitàries a la vora del mar que discorrien entre antigues colades volcàniques.

Pedalant cap a Tindaya. Al fons es pot veure el poble.

En un punt concret vam deixar aquella espectacular i salvatge costa oest per virar cap a l'interior en direcció al poble de Tindaya, on volíem aparcar les bicicletes per una estona i ascendir a peu l'emblemàtica muntanya amb el mateix nom (Ascensió a la muntanya de Tindaya), indret sagrat per als antics pobladors i actualment de gran interès geològic i històric, especialment pels seus gravats rupestres.

Sortint de Tindaya i deixant enrere la muntanya amb el mateix nom

Després de pujar a peu a la muntanya de Tindaya i de menjar en un bar de poble amb bones tapes casolanes (bar cafeteria Maria), vam pujar de nou a la bicicleta per seguir la nostra ruta, ara per l'interior de Fuerteventura, creuant desolats paisatges volcànics i pobles gens turístics on semblava que el temps s'hagués aturat.

Estàtues de bronze dels reis Guise i Ayose (els dos més alts)
Passat el poble de LLanos de Concepción va començar una dura ascensió per carretera asfaltada fins a un coll de 600 metres, on hi havia unes estàtues de bronze d'uns 4 metres d'alçada representant els antics reis de Fuerteventura, Guise i Ayose, que van governar els dos regnes existents a l'illa, Jandia i Maxorata (separats per un mur del que encara en queden restes), fins que l'any 1.402 els espanyols la van conquerir.

Betancuria, antiga capital de Fuerteventura

Ara jo només faltava una ràpida baixada fins el bonic poble de Betancuria, enclavat enmig d'una vall envoltada de muntanyes, ara ermes i abandonades, però cosides de murs de pedra, testimonis muts del que anteriorment havia estat una pròspera població que vivia bàsicament de l'agricultura i que durant molts anys, del 1.404 fins al 1.834, va ostentar la capitalitat de Fuerteventura.

En bicicleta per Betancuria
Betancuria va ser fundada l''any 1.404 per Jean de Béthencourt (d'aquí el nom del poble), poc després d'haver conquerit l'illa. La seva posició en una vall fèrtil i allunyada de la costa la feia pròspera i força segura davant la freqüent incursió de pirates que saquejaven la costa. Actualment és el municipi menys poblat de Fuerteventura, doncs les ironies del destí han fet que actualment la costa sigui la zona més pròpera i atractiva.

Vam arribar a Betancuria a bocafoscant i abans de que ens caigués la nit a sobre vam buscar un racó tranquil a prop del poble per passar la nit. Ja portàvem 4 etapes i havíem voltejat tota la meitat nord de l'illa, des de Caleta Fusté fins a Betancuria, de manera que el dia següent seguiríem pedalant cap al sud, endinsant-nos cap a la meitat meridional de Fuerteventura.

Cliqueu l'enllaç següent si ens voleu seguir acompanyant:

1. Moltes gràcies Veri per publicar aquest viatge , a mitjans de març hem seguit una mica les vostres passes i ens ha anat molt bé, teníem només 5 dies per pedalar, aleshores hem escurçat bastant la vostra volta però tot i així hem pogut gaudir de Fuerteventura, sobretot del nord oest de l'illa, ens ha encantat!
    Nosaltres ens vam estalviar el port per arribar a Bentacuria, de Tefía fins Bentacuria vem agafar el bus de línia, que si no van molt carregats, en el porta equipatge et deixen posar la bici sense cap problema i gratis.
    Aprofitem per felicitar-te per aquest blog tant currat.
    Agustí i Roser

1. Hola parella! Ens alegrem molt que us hagueu animat a pedalar per Fuerteventura i que el blog us hagi servit d’inspiració! Aquesta és la nostra intenció i dóna sentit a tantes hores passades davant la pantalla!
      Realment el nord i l’oest són molt salvatges i molt agraïts per realitzar una travessa en bicicleta (sobretot si no agafeu cap dia de vent!) i cinc dies són suficients per poder gaudir d’aquesta espectacular illa sobre dues rodes. Felicitats i bones pedalades!