Aquí no pretenem escriure una guia turística sobre Fuerteventura, doncs de ben segur que a internet mateix podeu trobar informació molt més completa i detallada de la que us podríem oferir. El nostre propòsit només és intentar donar un cop de mà a tothom qui es vulgui aventurar a pedalar per aquest indret i compartir informació i suggeriments que creiem que poden resultar interessants a l'hora de preparar el viatge.
RECORREGUT
La Montse i jo vam agafar un vol directe a Fuerteventura a finals de gener del 2016 i vam pedalar durant 10 dies per a completar aquesta volta a l'illa.
En vermell el recorregut realitzat en bicicleta per Fuerteventura |
En vermell el recorregut realitzat en bicicleta per Fuerteventura |
![]() |
En vermell el recorregut realitzat per Fuerteventura en bicicleta |
Vam començar la volta a Fuerteventura en direcció antihorària des de Caleta Fusté, una localitat turística a uns 5 kms de l'aeroport, des d'on vam llogar dues bicicletes de muntanya a les que els hi vam acoblar els transportins i alforges que portàvem (més informació sobre les bicicletes a l'apartat Bicicleta i Equipatge, més avall).
Fuerteventura està plena de bonics racons on passar la nit |
![]() |
Els relleus de Fuerteventura han estat suavitzats per l'erosió |
Fuerteventura és l'illa més antiga de les Canàries i, juntament amb Lanzarote, és la que presenta els relleus més erosionats i les pendents més suaus, de manera que en general les etapes presenten poc desnivell positiu acumulat. Així doncs, les pendents d'aquesta travessa són força còmodes i aptes per a les bicicletes amb alforges.
Gran part de la travessa transcorre per pistes i camins de bon rodar |
Prèviament al viatge vam fer un bon treball de recerca de camins, tracks d'internet i google earth, per mirar de donar la volta a l'illa intentant pedalar poc per carreteres principals i fer-ho per pistes i camins que fossin aptes per a bicicletes amb alforges. Al final ens va quedar una volta molt interessant que, en 10 etapes, ens va permetre conèixer Fuerteventura a fons.
QUAN ANAR-HI
Els cels blaus són la tònica a Fuerteventura |
![]() |
La corrent constant de l'Atlàntic Nord proporciona certa frescor al clima sub tropical de Canàries |
A més a més dels vents Alisis provinents del nord est, un ramal constant de la Corrent del Golf provinent de l'Atlàntic Nord proporciona un clima amb poca variabilitat estacional, accentuat encara més durant l'hivern per la influència de l'anticicló de les Azores. La poca alçada del relleu no reté la humitat de les masses d'aire i per tant, a diferència d'altres illes de l'arxipèlag, a Fuerteventura hi ha poca diversitat climàtica.
La temperatura de Fuerteventura és ideal per a pedalar! |
![]() |
A Fuerteventura no cal patir per la pluja! |
ESTAT DE LES CARRETERES I TRÀNSIT
El trànsit a Fuerteventura brilla per la seva ausència |
Les carreteres per on vam passar estaven en molt bon estat |
SEGURETAT
A Fuerteventura la seguretat és un tema que no ens ha de preocupar |
MENJAR
Als bars i restaurants locals es pot gaudir de l'autèntica gastronomia majorera |
El menjar que vam trobar als indrets més turístics era molt similar a la que podem trobar per tot Espanya en general, però vam assaborir l'autèntica gastronomia majorera en bars i restaurants locals dels llogarrets menys turístics i en pobles d'interior, on a més a més de gaudir amb els plats típics, vam constatar que els preus eren força més baixos del que estem acostumats a casa nostra.
![]() |
Papas arrugadas amb mojo verde y mojo picón. (Font: internet) |
Xipirons, i sardines acompanyades de papas arrugadas amb mojo picón |
Gaudint d'un merescut descans culinari |
La carn més típica de canàries és la de baifo (cabrit), un animal molt adaptat a la sobrietat dels erms paisatges de Fuerteventura i que té molta importància en la seva cuina. Precisament de la llet de cabra majorera se'n fa un excel·lent formatge amb denominació d'origen, molt apreciat i molt característic d'aquesta illa.
DORMIR
De les 9 nits de travessa, 9 les vam passar en aquesta petita tenda |
Durant els 10 dies de travessa ciclística vam dormir dos nits en allotjaments turístics i 7 en una tenda de campanya força minimalista. Nosaltres havíem reservat la primera nit en un d'aquests aparta-hotels tant impersonals atapeïts de turistes i la resta de dies vam anar improvisant allà on ens trobàvem quan es feia fosc.
Plantàvem la tenda allà on ens agafava la nit |
Gaudint de la posta de sol sobre l'Atlàntic |
De fet, la mateixa pàgina oficial del govern de Canàries juventudcanaria.com defineixen l'acampada com la "permanència temporal en indrets situats en plena natura", fet ben diferent del que fèiem nosaltres, que era plantar la tenda a boca foscant, dormir fins que sortís el sol i desaparèixer sense deixar rastre.
BICICLETA I EQUIPATGE
Aquesta vegada vam optar per llogar les bicicletes |
Aquest és el primer viatge sobre dues rodes on vam decidir llogar les bicicletes enlloc de portar-les nosaltres de casa, bàsicament per dos motius. El primer fou perquè era un viatge força més curt dels que estàvem habituats i tot l'enrenou d'empaquetar les bicicletes i portar-les fins a l'aeroport per només 10 dies de pedaleig ens feia una mica de mandra.
- Quines bicis més guais eh! |
El segon i més important motiu fou que vam contactar amb una empresa de lloguer de bicicletes que ens van oferir bones bicicletes a bon preu i que ens van donar força confiança i fiabilitat, a més a més d'estar molt predisposats i de portar-nos les bicicletes allà on volguéssim començar la travessa i venir-les a buscar al finalitzar.
Seu de Fuerteventurarentabike a Corralejo |
Aquesta empresa es diu Fuerteventurarentabike i tenen la seu a la localitat de Corralejo, encara que no van tenir cap inconvenient en portar-nos les bicicletes sense cap sobre cost fins a Caleta Fuste, on vam començar la travessa. També ens van comentar que ens resoldrien qualsevol problema mecànic allà on estiguéssim, encara que sortosament no vam tenir cap mena d'avaria.
Les alforges i portaequipatges els vam portar de casa |
El que sí que ens vam portar de casa van ser els portaequipatges i les alforges. Jo en portava un de convencional per portar dues alforges i la Montse un d'aquests que només va agafat a la tija, on hi va posar una bossa tubular estanca que també portàvem de casa, igual que uns calapeus per acoblar als pedals convencionals. Tot es va acoblar correctament i no ens va portar cap problema.
Una BTT és la bici més polivalent |
Per a realitzar aquesta travessa vam creure novament que una bicicleta de muntanya era la millor opció, ja que vam pedalar per tot tipus de terrenys. Tot i que havíem preparat força el recorregut, no sabíem ben bé quins tipus de pistes i camins ens trobaríem i, com ja hem dit en altres viatges, la millor manera d'estar preparats per a tot és un bicicleta de muntanya (BTT).
- Us agrada la bici que he llogat? |
Per això una BTT creiem que és l'opció més encertada, per la seva polivalència, fiabilitat, robustesa i també per la seva relació de marxes, que permet ascendir pendents pronunciades amb el pes de les alforges. Mai saps ben bé el que et trobaràs, i aquestes bicis responen bé en qualsevol terreny, només cal que les cuidis una mica.
Les bicis sense suspensió posterior són tecnològicament menys complexes |
També recomanem portar una bici tecnològicament poc complexa, no només per no cridar l'atenció dels amics de lo aliè, que també, sinó per poder resoldre més fàcilment les avaries que ens puguin sorgir. Per això nosaltres preferim portar una BTT sense suspensió posterior, per fiabilitat i perquè en una doble resulta més complicat ficar-hi alforges.
Els pedals convencionals són més polivalents |
La posició de conducció ha de ser còmoda |
Portar poc pes és important! |
A l'hora d'omplir les alforges és important mirar de minimitzar al màxim el pes. Aquest és un punt clau per poder gaudir plenament d'un viatge en bicicleta, especialment si es preveu pedalar per pistes i terrenys variats. No sempre és fàcil, sobretot si es vol dormir en tenda i portar fogonet i estris de cuina. Un consell és que mireu d'agafar només l'imprescindible i alguna cosa menys!!
Portar la casa a sobre et dóna molta llibertat |
Nosaltres portàvem, a més a més de la roba, tenda de campanya, màrfegues, sacs de dormir, farmaciola, necesser, tovallola, xancletes, eines i recanvis per a la bici, mapes i guia de viatge, menjar i beure, crema solar, càmera de fotos, gps, mòbils, carregadors, etç. I tot a dins d'un parell d'alforges i una bossa tubular!
I PER ACABAR... EL MÉS IMPORTANT!!
Bé, ara ja només falten les ganes de pedalar i la motivació!
La veritat és que viatjar amb bicicleta és dur, la exigència física és alta i les incomoditats són moltes, però les experiències viscudes, la relació amb el paisatge i el tracte amb la gent compensen àmpliament, si més no al final del viatge, quan ho valores tot en conjunt, doncs hi ha moments de mal temps, problemes mecànics o cansament infinit que et preguntes que collons hi fas allí.
Paisatges grandiosos que se'ns van impregnant a ritme de pedal, quedant gravats a la retina per sempre més i que, potser, faran possible que alguna nit des de casa, a molts quilometres de distància, puguis reviure aquell instant tant sols tancant els ulls, mentre un somriure dolç se't dibuixa a la cara.
I si em permeteu citar un tros del pròleg que vaig escriure al llibre Alta Ribagorça, 17 excursions en Btt: "Tot viatge físic és també un viatge interior, doncs no es tracta d’anar quan més lluny millor sinó de fer-ho amb els ulls ben oberts i l’ànima com una esponja, capaç d’absorbir tots aquells detalls que la nostra curiositat és capaç d’apreciar. I viatjar es pot fer per terres exòtiques de regions llunyanes però també per mil indrets fascinants del nostre petit país i, fins i tot, pels suburbis de la nostra ciutat. El viatge en totes les seves formes i dimensions pot ser molt enriquidor, dependrà sobretot de la nostra actitud."
Per això us animo a posar el rumb cap allí on indiqui aquell explorador que tots portem a dins i a viure el present amb tota la intensitat.
Au doncs, és l'hora de preparar la motxilla, muntar el cavall de ferro i sortir a explorar!
Només depèn de vosaltres.
![]() |
- FINS LA PROPERA!!! |
Hola Very.
ResponEliminaVoy a viajar a Fuerteventura.
No veo donde alquilasteis las bicis de montaña,¿podriais decirme donde las alquilastis y visteis si habia bicis con parrillas?solo llevo un equipaje de mano y no podre llevar una parrila.
Voy hacer la ruta que hicisteis,pero tengo 7 dias,¿se podría hacer alargando las etapas?veo que no son muchos los kilometros que haceis al dia.¿serian mucha paliza y muchas horas?
Muchas gracias por explicar tambien vuestro viaje,como siempre da gusto leerte.
Alfredo.
Hola Alfredo,
ResponEliminaTenía tantas ganas de publicar el viaje a Fuerteventura que lo he colgado antes de tener-lo totalmente acabado y justamente falta lo referente al alquiler de las bicis. A ver si este fin de semana lo termino del todo y acabo de poner la información práctica que me pides (de todos modos creo que no tenían parrilla pero seguro que te pueden conseguir una porque el chico de la empresa estaba muy predispuesto a ayudar en lo que hiciera falta).
En 7 días creo que podrás hacer bien la vuelta. Nosotros la hicimos en 10 pero con mucha calma y “gastamos” un día (la segunda etapa) haciendo una vuelta circular por los volcanes del norte (muy recomendable, aunque creo que deberías saltártela). El último día (la etapa 10) hicimos sólo unos 10 kms porque el día anterior se nos hizo tarde y nos apeteció acampar al lado de la bonita playa de Pozo Negro. O sea, quitando ese par de días, podemos decir que la hicimos en 8 días, y con bastante calma, sin prisas, haciendo muchas fotos y saboreando cada momento, de modo que no creo que tengas problemas en hacerla en 7 etapas.
Espero haberte ayudado y siento las molestias, a ver si este fin de semana busco la información del alquiler que me pides y la cuelgo en el blog.
Suerte y hasta pronto
Xavier
Hola Very
ResponEliminaSalió perfecta la ruta en 7 dias,se puede hacer,yo no subi al volcan Tindaya y al tubo volcánico de la cueva del Llano.Una isla increible de la que me a sorprendido,y es una pasada para el cicloturismo.
Da gusto leerte y tus explicaciones son perfectas,te agradezco muchisimo de tu ayuda,ya que igual no hubiera conocido esos sitios increibles que tiene Fuerteventura.
Te mando un video y mi blog,no tan elaborado como el tuyo,pero seguro que te da buenos recuerdos.
http://pedaleandoenlibertad.blogspot.com.es/
https://vimeo.com/219755065
Un abrazo y a seguir viajando por el mundo.
Alfredo.
Hola de nuevo Alfredo,
EliminaMe alegra muchísimo que pudieras hacer la ruta en 7 días y que nuestro blog te sirviera de ayuda, eso da sentido a tantas horas de trabajo en el ordenador. Sin duda es una excelente isla para disfrutar del cicloturismo, con unos paisajes y un clima increíbles.
Felicidades por el blog, hemos estado mirando las fotos y el video y nos trae muy buenos recuerdos.
Suerte y buenas pedaleadas!!
Xavier